Aktualności i Artykuły 2018

18.01.2018 | 18:02

Mężczyźni, którzy pracują w śmigłach

Działalność Caverion nie ogranicza się do granic Europy – nasi pracownicy podróżują do pracy po całym świecie. Jednym z takich zadań realizowanych daleko od domu jest serwis elektryczny ster-śrub Azipod (system sterowania, pędnik azymutalny, napędzany elektrycznie, produkowany przez ABB) wielkich statków wycieczkowych, realizowany wraz z jednostką projektową ABB.

 

Planowe przeglądy statków wycieczkowych są wykonywane w stoczniach, a nasi technicy przez wiele godzin pracują w ciasnych i gorących wnętrzach śmigieł steru. Jak mówią technicy Pekka Järvinen i Jere Aaltonen, „okręty mają układ śrub, który działa zarówno jako ster, jak i śmigło, a system ma możliwość obracania się o 360°. Najpierw demontujemy system elektryczny, by wykonać konserwację czy wymianę łożysk i poprawić uszczelnienie, a potem ponownie ten system montujemy”.

elektrycy_w_śmigłach

Długie, gorące dni spędzone wewnątrz śmigła turbiny

Napięte harmonogramy stoczni wymagają długich godzin pracy; dzień pracy wynosi co najmniej 13 godzin przez siedem dni w tygodniu. W wielu miejscach temperatura wzrasta powyżej 30° C, a wnętrze śmigła sterowego nie jest tutaj wyjątkiem. "Przestrzeń jest tak ciasna, że naprawdę trudno jest się obrócić. Dlatego jeden projekt trwa średnio dwa tygodnie ", mówi Jere Aaltonen.

Praca techników, którzy podróżują po całym świecie, jest trudna nie tylko ze względu na napięte harmonogramy i zmienne warunki pracy, ale także dlatego, że prace elektryczne wykonane przez pracowników Caverion stanowią część finalną konserwacji zdokowanego statku. Wszystkie instalacje techniczne muszą zostać ukończone na czas i podczas jednej operacji.

Przestrzeń wewnątrz śruby jest ograniczona, a ryzyko upadku wysokie

Bezpieczeństwo w pracy jest ważne, szczególnie gdy warunki pracy są trudne: przestrzeń wewnątrz śruby steru jest ograniczona, a ryzyko upadku wysokie. Technicy zawsze muszą mieć przy sobie wskaźnik pomiaru tlenu, zawsze także czuwa dyżurny strażnik, a połączenie telefoniczne być niezawodne. Nikomu nie pozwala się na pracę w pojedynkę. Wszystkie narzędzia, w tym nakrętki i śruby, są rejestrowane i oznaczane jako zwrócone. Jeśli cokolwiek wpadnie do wnętrza śmigła, musi zostać odnalezione i wydobyte bez względu na rozmiary.

Pomimo napiętych harmonogramów, wymagających zadań i warunków pracy, Pekka i Jere czerpią przyjemność z pracy: „Ten zawód ma swoje wyzwania. Podróżujemy średnio 60-80 dni w roku. To nie jest idealna sytuacja dla kogoś, kto ma rodzinę. Z drugiej jednak strony mamy możliwość poznania niesamowitych miejsc na całym świecie w miejscach, których inaczej nigdy byśmy pewnie nie odwiedzili” – mówi Pekka Järvinen.

 

ster-sruba statku






 

 

W czerwcu 2017r. ABB przeprowadziła w Caverion audyt, który wykazał, że nasza firma była jedynym podwykonawcą, który 100% bezpieczeństwa pracy.

 

Na podstawie artykułu ze strony www.caverion.com

Go back to list