Aktualności i Artykuły 2018

05.07.2018 | 13:03

Czterysta końcówek kabli na ląd - o tym jak zmodernizować statek

Statek badawczy „Aranda” przechodzi ekstremalną przemianę w stoczni Rauma w Finlandii. Zakończono przebudowę jego burty – została ona przedłużona o siedem metrów. Natomiast technologia jest zmodernizowana tak, że statek jest przyjazny dla środowiska.

Po zakończeniu przebudowy statek wznowi morskie podróże i będzie prowadzić badania naukowe poświęcone życiu morskiemu do roku 2030. Zanim jednak statek ponownie wypłynie w rejs, pracownicy stoczni muszą jeszcze nieźle się napracować, by wszystko perfekcyjnie przygotować.

Jeśli chcemy opisać proces w bardziej znanych laikowi terminach, cięcie i przedłużanie statku porównać do trudnej operacji chirurgicznej, w której przecięte ścięgna lub żyły muszą być starannie połączone, aby pomóc pacjentowi powrócić do normalnego życia. Podobnie tutaj, wszystkie kable zasilające, przyrządów manewrowania, monitorowania i transmisji danych w punkcie cięcia statku muszą być połączone w taki sposób, aby po zainstalowaniu przedłużacza przewody statku były w pełni sprawne, a statek był gotowy i zdolny do pływania po morzach.

Przebudowa statku badawczego Aranda

 

 


Przeciąć kable, zastosować przedłużenia i ponownie podłączyć końcówki

Technicy Caverion zdemontowali wszystkie systemy w punkcie cięcia i oznakowali wszystkie końce kabli kolejnymi numerami porządkowymi; w ten sposób powstało skupisko składające się z czterystu końcówek. Dzięki fachowej wiedzy i dużemu doświadczeniu w zakresie elektryki, nasi technicy z chirurgiczną precyzją przedłużyli kable, aby dopasować je do nowej długości statku.

„Wszelkie systemy, które znajdowały się w miejscu cięcia burt statku, przecięliśmy i usunęliśmy, a wszystkie kable oznakowaliśmy, aby można było sprawnie przedłużyć je i ponownie później podłączyć. To była praca z około czterystu końcówkami kabli” – mówi elektryk Mikko Lehtonen.

W pracy nad 30-letnią jednostką pływającą umiejętności zawodowe nawet doświadczonego technika są wystawiane na próbę, ponieważ wybudowanie czegoś nowego pomiędzy starymi elementami jest zawsze wyzwaniem. Brak rysunków i schematów, niekompletne plany i niespodziewane przeszkody wymagają kreatywności i cierpliwości. Napięty harmonogram oraz profesjonaliści z różnych dziedzin pracujący jednocześnie nad tym samym systemem wymagają dużego wyczucia i ciągłej komunikacji.

„Mimo napiętego harmonogramu, pośpiechu, wielu zespołów w tym samym miejscu podczas przebudowy instalacji i wielu ryzyk, cała załoga bardzo dobrze sobie radzi i panuje nad sprawami” – mówi Max Nylund, brygadzista odpowiedzialny za projekt.

technicy Caverion pracujący nad Aranda

Wszechstronny i bardzo wyjątkowy projekt

Jak mówi Lehtonen, „praca brygadzisty zwykle nie jest tak zróżnicowana, ale ten projekt na pewno dał możliwość wykonywania mnóstwa różnych rzeczy od dziobu aż po rufę i od kotwicy po maszt”.

„Nie możesz niczego zrobić źle, gdy zwyczajnie nie masz żadnych rysunków dla każdego miejsca na statku, natomiast na bieżąco tworzymy plany i wymyślamy rozwiązania”, mówi Pauli Laaksonen, człowiek z trzydziestoletnim doświadczeniem.

Ograniczona przestrzeń robocza jest miejscem, w którym spotykają się ludzie różnych profesji i środowisk kulturowych, tworząc czasami barierę językową. Ale ludzie z Caverion mówią, że praca była wykonywana przez wszystkich z uśmiechem na twarzy.

Praca jest trudna, ponieważ tego typu projekty nie zdarzają się co roku, mimo że taka przebudowa i modernizacja technologii mogłyby zmienić wiele statków w równie dobre jak nowe i przyjazne dla środowiska. Po renowacji „Aranda” może przez cały rok jeździć na biodieslu i odbywać krótkie podróże przy zasilaniu akumulatorowym. Zmniejsza to emisje i wytwarzany przez statek hałas, który oddziałuje na życie w morzu.

Fakty

  • Rozpoczęcie prac: przygotowania do projektu pod koniec maja 2017 r.
  • Prace demontażowe i instalacyjne: rozpoczęły się na początku sierpnia 2017 r.
  • Zakończenie prac: czerwiec 2018 r.
  • Roboczogodziny: ludzie Caverion przepracowali ok. 10 000 godzin (w tym przy zarządzaniu projektem).

Caverion jest w tym projekcie partnerem Telesilta Oy; Telesilta jest odpowiedzialna za system elektryczny statku, w tym za zamówienia, zaś Caverion za wykonanie instalacji elektrycznych, uruchomienie i wprowadzenie do eksploatacji oraz zasoby.

Współpraca przy realizacji projektu: Marine Industry w Caverion oraz zespół electrical automation w Satakunta University of Applied Sciences.

Stocznia odpowiedzialna za projekt: Rauma Marine Constructions Oy

Wiecej informacji udziela:

Päivi Pyötsiä, Marketing Manager, Caverion Industrial Solutions, tel. +358 40 5468 071, paivi.pyotsia@caverion.com


Wykorzystano materiały ze strony www.caverion.com

Go back to list